diumenge, 30 de novembre del 2014

L'ES NIELL NO DONA LLUM A LA HISTORIA MARÍTIMA DE BLANES

Aquest any 2014 el Club de Vela Blanes havia convocat la 6a edició del PREMI ES NIELL de Historia Marítima, no s'hi havien presentat treballs i el jurat, per primer cop, tinc entès que no s'ha reunit. Tot apunta a que no hi haurà nova convocatòria.


Aquest premi va néixer l'any 2009 amb la voluntat de fer aflorar la historia marítima blanenca, la idea va sortir d'una conversa amb el llavors gerent del Club Carlos Ramos, amb ell érem sabedors del volum i la vàlua d'esdeveniments i personatges blanencs que en un context marítim mai havien estat suficientment il·lustrats.
Un cop el premi convocat i desprès de les diferents edicions, podem assentir que el jurat encarregat de valorar els treballs ha estat certament exigent en les seves valoracions, el nivell acadèmic dels treballs presentats al llarg d'aquests anys no ha donat la talla i ens a portat a que en les 6 edicions tan sols s'hagi pogut donar un premi accèssit a un document sobre la historia del port de Blanes.
Sense ser-ne expert, estic convençut de que el tema podia i pot donar molt de si (hi ha molta teca). 
"Des dels primers pobladors de Blanes de la societat ibèrica pre-romana, fins els seus successors de de l’imperi romà, l’adveniment visigot, les incursions dels àrabs, el pas dels francs i la posterior dependència feudal han estat estretament lligats amb el mar.
Desprès quan en el segle XIII per tal d’afavorir el poblament i el creixement econòmic, els senyors feudals varen concedir una sèrie de privilegis i llibertats al Port i a la Vila de Blanes.
Durant la guerra dels segadors (1652) Blanes fou incendiat per les tropes castellanes, que arribaren per mar i 300 defensors anaren a galeres.
Després de la guerra de la Successió (1714) Blanes va experimentar un període de gran creixement, lligat a una gran activitat en el comerç marítim, en la pesca, en les drassanes i en la industria (puntes, cordes, suro, botes...). Aquesta important activitat marítima en vaixells a vela, va culminar amb l’establiment d’una escola nàutica per a pilots d’altura, coincidint amb l'època d’or de les drassanes mes importants de la costa nord catalana, fins a finals del segle XIX. 
L’aparició del vapor, les migracions a Amèrica i el conreu de les vinyes van portar la crisi d’aquest sector.
Ja a principis del segle XX, amb el començament de la construcció del port (1914), Les primeres regates amb embarcacions de vela... etc."

La conclusió es que no hem estat capaços de mobilitzar a historiadors que poguessin treballar en aquesta direcció, ni tan sols amb una dotació econòmica generosa, que segons els entesos 3.000 € era més que suficient.
Ja alguns membres del jurat havien apuntat des d'un inici la possibilitat de transformar el premi en una beca que servis per acompanyar un treball dirigit, jo no hi entenc però a la vista dels resultats poder hagués estat bo considerar-ho.
En la darrera edició es va voler donar una empenta creant un premi per a estudiants de secundaria i a la vista està que tampoc ha estat suficient. Penso que en aquest cas la difusió no ha estat suficient, no crec que els estudiants de secundaria facin un lleig a un premi de 500 €.
D'una manera o altre, això evidencia que no ni ha prou en tenir una bona iniciativa i esperar asseguts a que la feina es faci sola, assumeixo la part que em toca, dedicat aquests anys 100x100 a l'activitat esportiva, en el cas del premi Es Niell n'he estat tan sols espectador, i amb la perspectiva del temps veig clarament que calia picar pedra.
Abans d'assistir a l'enterrament del projecte, durant la primavera passada vaig voler donar impuls al nostre premi d'investigació històrica, amb la iniciativa d'organitzar conjuntament amb l'Ajuntament de Blanes unes Tertúlies Marítimes Es Niell amb la idea de fer unes xerrades d'acompanyament al premi, fer unes xerrades informals sobre temes marítims. La proposta va gaudir del suport de la junta directiva i Fonamental va estar la col·laboració de l'Arxiu municipal, de la regidora de cultura de l'Ajutament, del nostre disposat Pplu i especialment del Toni Reyes.


La primera convocatòria va ser un èxit absolut, es va parlar sobre el centenari del port de Blanes, amb una afluència que va superar totes les expectatives i amb un col·loqui que va resultar del tot interessant.



En desconec els motius, però la segona tertúlia, "Dibuixant" El litoral Blanenc: Pintors i Escriptors de casa nostre, xerrada prevista pel 17 d'octubre va estar aplaçada fins a una propera notificació (segons resa a la web del Club Vela Blanes).

Seria bo que el Club de Vela no es doni per vençut i segueixi tossudament treballant per que algun dia el Premi i les Tertúlies marítimes Es Niell serveixin de baula per conèixer millor la nostra historia, està vist que aconseguir-ho no és fàcil, cal treballar de valent però el repte s'ho val.